Det boblede …

Fjerritslev Bykor holdt lørdag d. 20. maj koncert i Fjerritslev Kirke. Foråret blev fejret på behørig vis. Ved samme lejlighed blev Kaj Pries fejret. Kaj Pries har dirigeret koret i 30 sæsoner – et kunststykke, få kan leve op til. Koret består af ca. 60 medlemmer med base i Fjerritslev og omegn, heraf en større gruppe fra Frøstrup-kanten.
Ved koncerten viste koret sit brede repertoire og dygtighed. Der var danske forårssange, kendte melodier, nyere engelsk kormusik – alt sammen noget, der på bedste vis fremhævede korets brede besætning og dirigentens dygtighed.
Koret havde samme dag besøg af Vibykoret. Sammen sang de to kor to sange: Den smukke ”Morgensang af Elverskud” og Mozarts ”Ave verum corpus”.
Efter koncerten blev der holdt reception for Kaj Pries i Kirkecenteret, hvor publikum blev budt på champagne, hjemmebagt kransekage, hyggeligt samvær og taler. Helle Bak Andreasen, formand for kultur-, fritids- og landdistriktsudvalget, sagde i sin tale bl.a., at koret har stor betydning for lokalområdet og for befolkningen: ”Des mere man er med i fællesskaber, des mere man føler sig nyttig – des højere levealder har man”. I det hele taget komplimenterede HBA det arbejde, Fjerritslev Bykor og Kaj Pries er med til at gøre: ”Den skønneste gave til mennesker er evnen til at glæde”. Hun sluttede sin tale af med at ønske koret til lykke med deres dygtige dirigent: ”Jeg tror ikke, de hænger på træerne – så pas godt på ham!”
Det betegner meget godt den røde tråd, der er i Fjerritslev Bykor, hvis motto er: Syng dig glad! En del af korets medlemmer har – lige som dirigenten – været med i 30 år eller mere.
Om aftenen fejrede koret dirigenten ved en fest, hvor der blev sunget, snakket, grinet og lyttet. Alt i alt en rigtig god afslutning på en begivenhedsrig dag og sæson.
Dirigentens 30 års jubilæum er overstået. Om tre år venter korets 50 års jubilæum – og der arbejdes allerede nu på, at det skal blive en fest, der kan høre og mærkes – om ikke i hele Jammerbugt så i hvert fald i Fjerritslev og omegn.
Koret holder nu velfortjent sommerferie og mødes igen til efteråret.